Lapning / tætning

Udenfor-sæsonen-tilbud!

Succesen fortsætter :)

Indvendig lapning

"Den bedste af de bedste"

Kun kr. 199,-

 

Gælder:

  • Januar, februar, august og september
  • Kun hverdage indtil kl.17
  • Kun hvis du kommer til os med hjulet afmonteret (sidder hjulet på bilen, koster det en 50'er, hvis vi skal pille det af)
  • Ikke RunFlat dæk.
  • Ikke brugt lappeskum.
  • Ikke varevogne/minibusser og store firehjulstrækkere.
  • Ikke for fælge over 18 tommer.
  • Ikke på MobilService (lap på din adresse).

Det er muligt at aflevere hjulet hos os uden tidsbestilling og afhente det når det passer dig. Du modtager en SMS, når hjulet er klar.

Ønsker du at vente imens vi lapper (ca. 10 min), skal du bestille tid.

Drive-In uden tidsbestilling er muligt, men der kan opstå ventetid på op til 30 min.

Alle "undtagelser" kan naturligvis også lappes, dog til normalpris (se tabellen længere nede).

Er du i tvivl, ring på 50 51 00 01 :)

Sidder der en skrue / søm i dækket, kan vi lappe det. Vi har åbent alle dage - også lørdag og søndag til kl.20 og ind imellem til endnu senere. Så giv os et kald - vi skal nok hjælpe dig med at komme videre :)

Kan dækket ikke lappes og vi ikke har det samme dæk liggende på lager, forsøger vi som regel at skaffe et lånedæk, du kan køre på, indtil vi får det rigtige dæk hjem. Bestilte dæk ankommer som regel fra dag til dag (ved bestilling før kl.15).

Kan bilen ikke køre, kan vi komme over til din bopæl og lappe. Se priser for denne service her.

Tidsforbrug:

Udvendig lapning (løst hjul) ca .5 min
Indvendig lapning ca. 10 min
Tætning af fælgkant ca. 10 min
Ventilskift ca. 3 min

 

Info om bildæk lapninger:

 

Har du været så heldig at samle en uønsket genstand op fra vejen med dit dæk, er det som regel muligt at lappe det, uden at du behøver at investere i et nyt dæk. Der findes to slags lapninger: permanent (indvendig) og nødtætning (udvendig). Mere om forskellen på de to er længere nede på siden.

Har du lokaliseret en skrue i dit dæk, LAD VÆRE MED AT PILLE DEN UD! Pump bilen godt op (max 3 bar) og kør over til os - det gør det meget nemmere for os, hvis vi kan se skruens retning igennem dækket. Og hvis det er muligt, lad være med at bruge skumtætnere på dåse. Og har bilen dæktrykssensorer (direkte TPMS) vil vi på det kraftigste fraråde at bruge skum, da det kan ødelægge disse.

Sidder skruen for tæt på dækskulderen, er det ikke sikkert, at en lapning kan ske på forsvarlig vis og derfor ville det normalt kræve et nyt dæk.

Har du Run-Flat dæk, kan de kun lappes, hvis dækket ikke har været kørt i fladt tilstand. Hvilket betyder at Run-Flat dæk ofte ikke kan lappes.

Er dækkets hastighedskode W eller Y, må dækket ikke lappes, hvis hullet er større end 3 mm.

Er dækket revnet i siden (sker som regel ved kantstenspåkørsler), kan dækket IKKE lappes og skal udskiftes.

Taber dækket luft pga. en utæthed mellem fælgen og dækket, skal fælgkanten renses og tætnes. Dette kræver dækaf- og påmontering, samt afbalancering.

 

indvendig lapning, lappe bildæk, lappe dæk, punkteret dæk

Indvendig lapning (permanent reparation)

Også known as: "Paddelhat" & "Champignon"

Fra d.1 januar 2018, er det den eneste lovlige måde at lappe dæk hos en fagmand på. Dækket skal afmonteres for at kunne foretage syn af dækkets interne struktur. Derefter det er nødvendigt at foretage boring, børstning, rengøring, vulkanisering af "paddehatten", afskæring af det overflødige, sætte dækket på fælgen igen og afbalancere påny.

Gælder kun for slangeløse dæk (tubeless).

Normalpriser, indvendig lapning

(Uden hjulmontering på bilen)

 

Størrelse Pris Tilbud
10"-12" 250,- 199,-
13" 260,- 199,-
14" 270,- 199,-
15" 280,- 199,-
16" 285,- 199,-
17" 295,- 199,-
18" 305,- 199,-
19" 325,  
20" 340,-  
21" 360,-  
22" 380,-  
23" 410,-  
24" 450,-  


 

Ekstra ydelser, lapning

 

Montering af hjulet på bilen kr.35,-
Run-Flat dæk + 25%
Skum i dækket + 25%
Dæk med slange + 50%
Flere lapninger på samme dæk + 50%
Lånedæk kr.100,-

 

udvendig lapning, lappe bildæk, lappe dæk, punkteret dæk

Udvendig lapning (nødtætning)

Også known as: "Lakrids" & "Hundelort"

Det er normalt muligt at lappe dæk med specielt vulkaniseringsgummi uden at skulle afmontere dækket, så bilen kan bruges straks igen og taber ikke luft yderligere.

Denne lappeløsning er blevet ulovlig for dækcentre at foretage fra d.1 januar 2018 pga. den manglende mulighed for at inspicere dækket indefra og må derfor kun bruges til midlertidige reparationer ude på vejene for at kunne være i stand til at køre til den nærmeste fagmand. Nødtætning SKAL udskiftes til den permanente (indvendige) lapning hurtigst muligt.

Det er som udgangspunkt ikke muligt at få synet bilen med en udvendig lapning i dækket, da dette anses hermed for beskadiget.

Det eneste tidspunkt, hvor vi må foretage os en udvendig lapning er hvis du kommer til os med et løst hjul. Sidder hjulet på bilen, bliver det udelukkende lappet indvendigt.

Priser, udvendig lapning

 

Størrelse Pris
10"-24" 150,-

 

udvendig lapning, lappe bildæk, lappe dæk, punkteret dæk

Tætning / rensning af fælgkanten

Taber hjulet luft imellem dækket og fælgen, sker det som regel pga. rust (stålfælge), eller ir (alufælge). Dette kan fikses ved at afmontere dækket og foretage en grundig rensning af kontaktfladerne. Løs rust og maling skal fjernes, hvorefter der skal smørres speciel tætningsmasse på fælgen, inden dækket skal monteres igen.

Priser, tætning af fælgkanten

 

Størrelse Pris
10"-12" 200,-
13" 210,-
14" 220,-
15" 230,-
16" 235,-
17" 245,-
18" 255,-
19" 275,-
20" 290,-
21" 310,-
22" 330,-
23" 360,-
24" 400,-

Der er INGEN lovkrav om at dækkene skal skiftes parvis! Det er fuldt lovligt kun at skifte ét dæk på bilen - og det behøver ikke engang være af det samme mærke, som de tre andre. Dog hvis det andet dæk på samme aksel er ved at være godt slidt, ville vi anbefale at skifte begge dæk samtidigt. Mere end 4-5 mm forskel på slidbanemønster mellem hjul på samme aksel er sikkerhedsmæssigt uforsvarligt.

Dæk på samme aksel skal have samme størrelse.

Dækbreddeforholdet mellem for og bag skal bevares uændret. Dvs. hvis dine forhjul f.eks. er 225 og dine baghjul er 255 brede og du ønsker at forøge forhjulenes bredde med én størrelse til 235, skal du samtidig forøge baghjulenes bredde med tilsvarende én størrelse op til 265.

Alle dæk på bilen skal være af samme type (sommer, vinter, pigdæk). Dvs. at man må ikke have både vinterdæk og sommerdæk monteret på bilen samtidigt. Helårsdæk må gerne blandes med vinterdæk, så længe de er M+S (mud and snow) mærket. Helårsdæk må ikke blandes med sommerdæk.

Reservehjulet må gerne være både af en anden størrelse og en anden type end de andre tre dæk på bilen.

Hvis der skal bestilles et nyt dæk, kan vi som regel finde et brugt "lånedæk" i passende størrelse, som du kan køre på indtil vi får det nyt med hjem. Sådan et lånedæk koster 100,- plus dækmontering.