Hvad siger loven?

Mønsterdybde:

Den skal på en personbil være mindst 1,6 mm dyb over hele dækket. Dette gælder både for vinter- og sommerdæk. Nye dæk bliver født med mønsterdybden på mellem 7,5 og 9 mm. Dækket kan normalt køre mellem 30 og 40 tusind km før det skal skiftes. Det anbefales at skifte dæk, når de allerede er nede på 3 mm. Man må gerne skifte kun ét dæk og lade de andre tre "gamle" sidde på. Dog er det ikke anbefalelsesværdigt, hvis de resterende dæk er under 50% af deres levetid - parvis skift derfor er at foretrække.

Størrelse:

Dækstørrelsen på en personbil (både dækkets bredde, højde og fælgdiameter) må afvige fra den, bilfabrikanten har udstyret bilen med til at starte med, dog... Dækbreddeforholdet mellem for og bag skal bevares uændret. Dvs, hvis bilen er født med samme dækbredde både for og bag, må man efterfølgende ikke sætte bredere dæk bagved end foran. Man må gerne ændre fælgens diameter og dækkets profil, dog må rullediameter på de nye hjul ikke afvige fra originale hjul med mere end 5%. Dækkene skal være parvis ens størrelse. Dvs. samme størrelse for forakslen og samme størrelse på bagakslen. Sætter man forskellige størrelser for og bag, må rullediameterforskel mellem for og bag ikke overstige 2%, hvis bilen er udsryret med ABS.

Alder:

Der er ingen lovkrav i Danmark angående hvor gamle dæk må være. Dog for godkendte påhængsvogne, som skal Tempo-100 godkendes, må dækkene max være 6 år gamle. Datomærkning kan man aflæse på én af dækkets sider, som et firecifret tal, hvor de første to tal står for ugenummer og sidste to angiver årstallet for produktionen. Dvs. "3405" er 34. uge i 2005.