Afbalancéring

Priser for RoadForce afbalancering.

Løse hjul

 

Størrelse 1 stk. 4 stk. Kontrol
10"-12" 50,- 200,- 25,-
13" 55,- 220,- 30,-
14" 60,- 240,- 30,-
15" 65,- 260,- 30,-
16" 70,- 280,- 30,-
17" 75,- 300,- 30,-
18" 80,- 320,- 40,-
19" 95,- 380,- 40,-
20" 100,- 400,- 50,-
21" 110,- 440,- 50,-
22" 120,- 480,- 50,-
23" 130,- 520,- 50,-
24" 150,- 600,- 50,-
25"-30" 200,- 800,- 50,-

 

Andre ydelser, afbalancering

 

Fælge uden centerhul Foretages ej
Gemme klodser bag eger + 10%
Farvede klodser + 15%
Hjul af- og påmontering kr. 35,- /stk

 

Når vi skifter dæk på vores værksted, er afbalancering altid inkluderet i prisen. Nedenstående priser gælder hvis du KUN vil have afbalanceret dine hjul, uden at dækkene skal skiftes i samme ombæring. Sidder hjulene på bilen, koster det et mindre hjulmonteringstillæg udover de ovenstående priser.

"Lidt" om afbalancering:

Hvis bilen ryster ved høje hastigheder (>90 km/t), kan det skyldes et hjul, som er i ubalance. Der vil som regel altid være en side af hjulet, som vejer mere, end den modsatte - både pga. fælgen, som ikke altid er fræset helt perfekt fra fabrikken af og pga. dækket, som mange producenter har meget svært ved at lave helt runde. Den største ubalance ligger som regel i dækket. Ved motorvejshastigheder, pga. centrifugalkraften, bliver sølle få gram ubalance til flere kilo, som maser dækket udad. Udover ubehagelig kørsel, så medvirker ubalancen til hurtigere dækslid og hvad endnu værre - slid og unødig belastning på køretøjets undervogn og styretøj.

Ved at montere modvægte på hjulet, udligner man den ubalance, som der må findes i det pågældende hjul. Modvægte på op til 60 gram er ikke unormalt, især på store hjul. Men hvis der skal mere end 80-100 gram modvægt på, anbefaler vi at dreje dækket en halv omgang på fælgen eller køre et optimeringsprogram i maskinen.

Ubalance på under 10 gram er umiddelbart ikke noget, man lægger mærke til under kørslen.

Ubalance på 25-30 gram begynder at blive mærkbart ved høje hastigheder. Ubalance i forhjulene mærkes som små, hurtige vibrationer i rattet. Ubalance i baghjulene mærkes ved vibrationer i speederpedalen. Hvis vibrationer forsvinder over en vis hastighed, kan der være tale om et defekt dæk, ikke centreret fælg (mangel på centreringsringe) og ikke en dårlig afbalancering.

Vores afbalanceringsmaskine er den ultra avancerede tyske Hofmann Geodyna Optima (åbner Youtube i nyt vindue). Den agerer som en fuldbyrdet diagnosticeringsmaskine, som med sin tre laserscannere kan udmåle hjulet til under en milimeters nøjagtighed og på denne måde påvise grunden til eventuel ubalance. Den kan grafisk vise præcis, hvor skævt hjulet er - både fælgen og dækket - i både radial og lateral plan. Hvis du rammer et større hul i vejen og bliver beriget med en skæv fælg - kan vi måle fælgen i Optima maskinen, som dernæst kan printe resultatet ud, som du evt.kan fremvise for dit forsikringsselskab, hvis det bliver nødvendigt.

Den kan også udføre et optimeringsprogram, som får fælgen og dækket til at passe så perfekt til hinanden, at selv en skæv fælg og et hoppende dæk vil ende med at stå snorlige på vejen.

Vores afbalanceringsmaskine kan klare fælge fra 10 til 30 tommer i diameter og op til 20 tommer i bredde.

Tidsforbrug ca. 5-10 min pr. hjul.

Vi anbefaler at afbalancere dine hjul i forbindelse med ethvert hjulskift. Og hvis afbalanceringen alligevel viser sig at være i orden, behøver du ikke betale for afbalancering, men kun et mindre beløb for afbalanceringskontrol.

På mørke fælge, monterer vi som udgangspunkt sorte afbalanceringsklodser. Vi har også udvalg klæbevægte i andre farver. Så hvis du ikke ønsker lilla vægtklodser på din grønne fælg, kan vi montere nogle røde... eller måske bare grønne :)

Hvis fælgens udformning tillader det, kan vi "gemme" afbalanceringsklodser bag egerne, så de ikke bliver synlige udefra. Dette giver mere "clean" udseende.

Vær opmærksom på, at selvom hjulet befinder sig i perfekt balance, kan det stadig fremkalde vibrationer under kørslen pga. bl.a. en skæv fælg, defekt dæk, defekt drivaksel osv. Så afbalancering er desværre ikke garanti mod rystelser...

Priser for afbalancering afhænger af fælgens størrelse.

afbalancering, bilen ryster i rattet, klæbevægte

Mange synlige klæbevægte på alufælg

Hver klods vejer 5 gram. Så her er der nok noget i vejen med enten fælgen eller dækket. Fælgen skal tjekkes for defekter og dækket muligvis drejes en halv omgang på fælgen. Muligvis optimering.

Bankevægte til afbalancering

Bankevægte

Disse er meget præcise og er nemmere at afbalancere hjul med. Dog kræver de plads, som ikke alle fælge har. Ser ikke særlig kønne ud på alufælge, derfor er som regel forbeholdt stålfælge.

afbalancering

Ikke særlig køn placering af vægte

Her skulle man nok have valgt at minimere vægtantallet og brugt enten bankevægte, eller placere vægte bag egerne.

afbalanceringsvægte farvede

Farvede klæbevægte

Disse kan med fordel bruges på farvede fælge. Sorte klodser på sorte fælge...